Fibromiyalji

Fibromiyalji, kaslarda ve kemiklerde yaygın ağrı, hassasiyet noktaları ve genel yorgunlukla karakterize edilen kronik bir durumdur. Bu rahatsızlık subjektif belirtilerle ortaya çıkar ve herhangi bir testle doğrulanamaz. Fibromiyaljinin kesin bir nedeni bilinmemekle birlikte, çeşitli faktörlerin hastalığı tetikleyebileceği düşünülmektedir.

Bu faktörler arasında enfeksiyonlar, genetik faktörler, travma, stres ve kişilik yapısı bulunmaktadır.

Fibromiyalji noktaları, hafif basınç uygulandığında ağrıya neden olan 18 farklı bölgeyi içerir. Ancak, günümüzde bu noktalar genellikle tanı koymak için kullanılmaz. Tanı genellikle üç aydan uzun süren yaygın ağrı şikayetleri üzerine konur ve laboratuvar testleri spesifik bir tanı koymak için kullanılmaz.

Fibromiyalji belirtileri nelerdir?

Fibromiyalji kadınlarda daha sık görülür ve ailesinde bu rahatsızlığa sahip bireylerde sıklığı artar.

• Uyku problemleri
  • Uzun süre uykuya rağmen dinlenmiş hissetmemek ve yataktan kalkmakta zorlanmak
  • Depresif ruh hali
  • Kaygı
  • Odaklanmada veya dikkat vermede zorluk
  • Alt karın bölgesinde ağrı
  • Nefes almada zorlanma
  • Kulaklarda çınlama
  • Egzersize karşı dirençsizlik ve çabuk yorulma

Fibromyalji Kimlerde Daha Fazla Görülür? Risk Faktörleri Nelerdir?

Fibromiyalji kadınlarda erkeklere oranla daha sık görülür. Hastaların %80 ila 90’ı kadınlardan oluşur. Ailesinde fibromiyalji rahatsızlığı olan bireylerde hastalığın görülme sıklığı fazladır.

Fibromiyalji bir artrit şekli olmasa da, lupus veya romatoid artrit gibi romatizmal bir hastalığa sahip olmak da hastalığa yakalanma riskini artırabilir.

3D render of a medical background with male figure showing virus cells in head

Fibromiyalji atakları nasıl olur?

Genellikle şiddetlenen ağrı ve artan yorgunluk fibromiyalji atağının ayırt edici özellikleridir.

Atak sırasında kötü uyku kalitesi, karamsar olumsuz düşünceler, asit reflü gibi sindirim problemleri, kol ve bacaklarda şişkinlik, uyuşukluk ve karıncalanma gibi belirtilerde patlama görülür.

Fibromiyaljik ağrılar, göğüs bölgesinde olduğunda kalp krizi semptomlarına benzerlik gösterebilir. Ağrı keskin, delici ve yanma hissi verebilir, aynı zamanda nefes almada zorluk da yaşanabilir. Bacaklardaki ağrılar kramp, yanma, zonklama ve romatizma ağrılarına benzerlik gösterebilir, bazen karıncalanma veya uyuşma da görülebilir.

Fibromiyalji tanısı nasıl konur?

Güncellenen tanı kriterlerine göre üç ay veya daha uzun süredir devam eden ve tıbbi nedene dayanmayan yaygın ağrı şikâyeti olan hastalara fibromiyalji tanısı konur. Fibromiyaljiyi tespit edebilen bir laboratuvar testi yoktur. Kan testileri diğer kronik ağrı nedenlerini dışlamak için kullanılabilir.

Fibromiyalji noktaları nelerdir?

Fibromiyaljide sıklıkla tetik noktalar veya hassas noktalar olarak adlandırılan vücut alanları bulunur. Fibromiyalji noktaları, hafif basınç uygulamakla bile ağrıya neden olabilen 18 farklı alanı içerir. Günümüzde, bu noktalar fibromiyaljiyi teşhis etmek için nadiren kullanılır. Bunun yerine, bu noktalar şüphelenilen hastalıkları dışlamanın bir yolu olarak tercih edilebilir. Bu tetik noktalarının neden olduğu ağrı, vücudun birçok bölgesini etkileyen tutarlı künt bir ağrı olarak tanımlanabilir.

Eski yönteme göre bilinen 18 tetik noktasının en az 11’inde yaygın ağrı ve hassasiyet varsa kişiye fibromiyalji tanısı konur.

BÜTÜNCÜL TIP İLE FİBROMYALJİ TEDAVİSİ

Fibromiyalji tedavisinde fizik tedavi, fonksiyonel ve bütüncül tıp yaklaşımı ve rahatlama teknikleri etkili sonuçlar verebilir.

• Fibromiyaljinin temelinde şu faktörler önemli rol oynar:
  • Kronik inflamasyon
  • Geçirgen Bağırsak (Leaky Gut)
  • Gıda intoleransları
  • Oksidatif hasar
  • Mitokondriyal disfonksiyon
  • Kronik toksisite
  • Ruhsal Emosyonel Sistem Sorunları

Batı tıbbı yaklaşımında fibromiyalji tedavisi, diğer nedeni bilinmeyen kronik hastalıklarda olduğu gibi, hastalığın altında yatan kök nedenleri incelemeden daha çok semptomları baskılayıcı yöntemlere odaklanır. Bu genellikle ağrı kesiciler, antidepresanlar, romatizmal ilaçlar ve nöropatik ağrılara yönelik ilaçların kullanılmasını içerir.

Bu ilaçlar, kısa vadede hastalarda rahatlama sağlayabilir ve ağrıları azaltabilir. Ancak uzun vadede ilaçların yan etkilerinden kaynaklanan başka sorunlar ortaya çıkabilir. Sadece ilaçlarla tedavi, genellikle kalıcı bir iyileşme sağlamada yetersiz kalabilir.

Neler Yapıyoruz?

• Kupa
  • Ozon
  • Tetik nokta Enjeksiyonları
  • Proloterapi Enjeksiyonları
  • Nöralterapi
  • Manuel Terapi
  • Masaj terapisi
  • Dengeli ve sağlıklı bir diyet
  • Düzenli egzersiz
  • Sağlıklı bir Uyku

Beslenmede Nelere Dikkat Etmeli Fibromyalji Hastaları

Gluten içeren besinlerden kaçının: Gluten hassasiyeti ve fibromiyalji arasında yakın bir ilişki olduğunu gösteren araştırmalar mevcuttur. Fibromiyalji teşhisi konmuş hastalarda buğday ürünlerini kesmek, genellikle kronik ağrılar, yorgunluk ve uyku problemleri gibi semptomlarda hızlı bir iyileşmeye yol açmaktadır.

Şekerli tatlandırıcılardan uzak durun: Diyet içeceklerde ve diyet yiyeceklerde bulunan şekerli tatlandırıcıların, özellikle aspartamın fibromiyalji semptomlarını tetikleyebileceği bilimsel olarak gösterilmiştir. Aspartam, sinir sistemimizde bulunan ağrı reseptörlerini aşırı uyararak fibromiyalji semptomlarının kötüleşmesine neden olabilir.

Monosodyum glutamat (MNG) kullanımına dikkat edin: Çorba, salata sosları, bulyonlar, cips ve gofretler gibi birçok üründe bulunan MNG, bir eksitotoksin olarak bilinir ve fibromiyalji semptomlarını tetikleyebilir. Bu nedenle fibromiyalji tedavisinde fonksiyonel beslenmeye odaklanmak önemlidir.

Bazı sebzeleri sınırlayın: Patlıcan, domates, biber ve patates gibi patlıcangiller ailesine ait sebzeler, bazı fibromiyalji hastalarında tetikleyici olabilir. Bu sebzeleri geçici bir süre için diyetten çıkarmak, semptomlarla bunlar arasında bir ilişki olup olmadığını değerlendirilmesinde yardımcı olmaktadır.

Egzersizi ihmal etmeyin: Fibromiyalji ile mücadele eden bireylerin düzenli olarak egzersiz yapmaları önemlidir. Pilates ve yoga gibi fonksiyonel egzersizler, hastaların yaşam kalitesini artırmada oldukça etkili olabilir.